Saigon of Hô Chi Minh City?

2 september 2016 - Nha Trang, Vietnam

Als je Vietnam binnenrijdt valt het je meteen op dat alle wegen geasfalteerd zijn. Geen koeien of honden midden op de weg waar je omheen moet rijden of die je hard toeterend weg moet jagen. Hier geen afval op straat en men houdt zich min of meer aan verkeersregels!
Al heel snel komen we in de voorsteden van Saigon terecht waar we zonder moeite doorheen rijden; geen files.
De meeste mensen in Vietnam zijn gehecht aan de naam Saigon en Hô Chi Min City wordt voornamelijk gebruikt door officiële instanties.
Alle straten, die voornamelijk Franse namen hadden, hebben nu Vietnamese namen, behalve 4:Rue Pasteur (vaccin tegen hondsdolheid), Rue Calmette (heeft ondermeer de vaccin Calmette ontwikkeld, tegen slangenbeten  en de bacil Calmette-Guerin ontdekt), Rue Yersin (ontdekker onder meer van de pest bacil) en Rue Alexandre de Rhodes.
Deze laatste heeft in de 17e eeuw de Vietnamese leestekens omgezet in romaanse leestekens, die sinds die tijd gebruikt worden en waardoor de Vietnamese taal voor ons leesbaar is.
Ik vond het leuk om te ontdekken dat de Vietnamezen zo'n grote bewondering hebben voor deze wetenschappers.
We hebben een deel van deze enorme stad al lopend verkend, waarbij de kathedraal Notre Dame, het oude, zeer mooie postkantoor, de Phuong Ben Nghe, een straat met alleen maar boekenwinkels, ( ik heb daar "Le petit prince" in het Vietnamees gekocht), het stadhuis, de Nguyen Hue avenue, (de Vietnamese Champs-Elysées) en de Ben Thanh markt de hoogtepunten waren.
Op 2 september 1945, na de capitulatie van Japan, verklaart Hô Chi Min de onafhankelijkheid van Vietnam en dit wordt ieder jaar groots gevierd. Iedereen heeft vrij die dag en het is erg druk in de parken en musea. 's Avonds was er een wervelende show in de open lucht met een groot vuurwerk ter afsluiting.
Heel bijzonder.
De Saigon versie van Pubstreet in Siem Riep bestaat ook en die is ( hoe is het mogelijk) nog veel erger!
Behalve zeer luide muziek uit alle restaurants en vanaf terrasjes en neonverlichting in alle kleuren van de regenboog, is deze straat geen loopstraat, maar crossen scooters en auto's met een enorme snelheid langs je heen, zijn er veel verkeersopstoppingen, zodat je eet of drinkt met veel getoeter en de stank van uitlaatgassen om je heen en praten onmogelijk is.
Vermijden dus! Gelukkig blijven er genoeg eettentjes over in leuke straatjes in de buurt.
Na enkele leuke dagen wordt het tijd voor de volgende bestemming............

1. Katell:
    6 september 2016
    Ca a l'air tres different des autres pays!! Et Le Petit Prince en Vietnamien??? Trop fort!
  2. Gaelle:
    6 september 2016
    WoW, ca a l'air de vous plaire ce pays!!!profitez-en!!!belles photos!!xxx