Nha Trang, rijk en arm.

6 september 2016 - Nha Trang, Vietnam

We zijn van plan om via de kust naar Hanoi te reizen en Nha Trang is onze volgende stop. Het is de grootste badplaats in Vietnam en heeft een micro klimaat.
Bij een badplaats denk ik in de stijl van Scheveningen of Zandvoort, maar nee Nha Trang is een enorm grote stad met veel luxe, zeer grote hotels.
Ons hotel (geen luxe, niet groot, maar schoon, goedkoop en met aardige eigenaars) ligt vlak bij het strand en de mooi aangelegde boulevard.
De stad wordt overspoeld met Russische toeristen en alle restaurants, cafe's en hotels hebben hun uithangborden en menu's in het Russisch. We werden ook steeds in het Russisch aangesproken.
Volgens een Vietnamese dame met wie we in gesprek raakten komen de Russen en Chinezen voor een 10 daagde strandvakantie en zitten vooral in de vele luxe hotels, die als paddestoelen uit de grond schieten. Europeanen ziet ze weinig meer en er valt voor haar weinig meer te verdienen (ze is masseuse). De toeristen hebben deze voorzieningen in hun luxe hotels.
Je krijgt hier de indruk dat de Vietnamezen het allemaal goed voor elkaar hebben. Als je echter dit deel met zijn luxe hotels en restaurants verruilt voor het uitgestrekte havengebied dan zie je dat al deze luxe niet voor iedereen weggelegd is. Kleine houten huisjes op palen met golfplaten daken, dicht op elkaar staand vormen hier het straatbeeld.Een deel van deze huizen wordt trouwens afgebroken en de mensen worden uit hun huis gezet, om plaats te maken voor nog meer en nog grotere grote hotels. Hopelijk worden ze ergens anders en beter gehuisvest.
De straten daar zijn ook niet te vergelijken met de boulevards en straten in de luxe wijken. We zijn hier heel wat vuilnis tegen gekomen; om van te schrikken.
De haven zelf was idyllisch; we zijn er geen enkele toerist tegengekomen en waren zelfs helemaal alleen! Ongelofelijk in zo'n grote stad.
Op één van de dagen hebben we het Yersin museum bezocht, de oprichter van het instituut Pasteur alhier en de ontdekker van de pest bacil. Ook hier waren we helemaal alleen en hebben in alle rust van dit mooie en interessante museum kunnen genieten.
De toeristen zijn overdag op het strand te vinden en als ze tegen 17 uur het strand verruilen voor de bars, restaurants en de avondmarkt, komen de Vietnamezen massaal het strand op om daar tot laat in de avond te picknicken.
Tegen middernacht is dit deel van de stad uitgestorven......

1. Katell:
    9 september 2016
    Quels contrastes!! Profitez, le temps passe vite! xx
  2. Gaelle:
    9 september 2016
    Wow, quelle différence entre la partie touristique et la partie locale!!!!! Profitez de la plage!!!!!bisous!!!xxx