Hanoi, een stad naar mijn hart!

24 september 2016 - Hanoi, Vietnam

Als je in Hanoi aankomt word je overweldigd door de duizenden scooters en motoren.
In deze Noord- Vietnamese hoofdstad wonen 7,5 miljoen mensen en er zijn zo'n 4,5 miljoen scooters. Nou dat merk je!
Het verkeer is chaotisch; er zijn verkeersregels en verkeerslichten, maar regels zijn ook hier om overtreden te worden. Bij rood licht worden de voetgangers omzeild, maar rijden blijven ze alsof hun leven er vanaf hangt.
De eerste indruk!
Ga je Hanoi verkennen dan merk je al gauw dat er ook heel veel mooie en rustige plekjes zijn. Rondom het Hoàn Kiêm meer, het hart van de oude stad, zijn grote boulevards met veel bomen, die in het weekend 's avonds verkeer vrij zijn en waar veel te beleven valt.
Op een eilandje aan de noordkant van het meer vind je een liefelijk tempeltje, via een rood houten bruggetje met de oever verbonden.
Ons hotel ligt in een ander deel van de stad, vlakbij de St.Joseph kathedraal, een oase van rust.
Hier waan je je in een Franse stad: een groot plein met in het midden de kathedraal omringd door bomen met daarom heen terrasjes en restaurantjes. Heel knus.
Even verderop ligt de vroegere Franse wijk; hier vind je de prachtigste huizen en veel groen.
Verder zijn hier veel musea waarvan het museum van de vrouw en de Hoalo gevangenis de moeite van een bezoekje waard zijn.
Heb je je mening over Hanoi net bijgesteld en denk je dat Hanoi een super moderne stad is, dan brengt een dagje wandelen ten noorden van al dit moois hier weer verandering in.
Hier zie je veel mensen sappelen om rond te komen en is voor veel mensen iedere dag weer een uitdaging.
Een Vietnamese vrouw vertelde dat zij met haar man en kinderen op het platteland wonen, maar daar niet genoeg verdienen om hun kinderen naar school te laten gaan. De echtgenoot houdt een paar buffels en verdient hier 60 dollar per jaar mee.
De vrouw moet nood gedwongen om naar de stad. Zij koopt groente op de nachtmarkt, verkoopt deze overdag ( vanaf 8 uur tot 19 h), eet dan en slaapt met 10 andere vrouwen in één kamer in een soort hostel voor 35 dollarcent per nacht.
Iedere 14 dagen brengt ze de opbrengst, 20 dollar, naar huis. Deze vrouwen herken je aan de volgeladen fietsen met koopwaar.
De mensen zijn heel vindingrijk en verkopen de gekste dingen.
Dit is ook Hanoi!
Deze mooie 1000 jaar oude stad ligt aan de Rode rivier, de sông Hông en één van de bruggen over die rivier is ontworpen door Gustave Eiffel, de architect van de Eiffeltoren. Deze brug had de vorm van een draak, maar heeft tijdens de oorlog veel geleden van de bombardementen en is nog niet gerestaureerd.
We hebben trouwens iets afschuwelijks gezien onderweg: een gebraden hond, in delen gehakt, geglaceerd en uitgestald voor een louche restaurantje.Er blijkt een "Dogstreet" te zijn waar gebraden hond in restaurants aangeboden wordt.
Vandaar dat we in Hanoi geen honden op straat tegenkomen! Veel straathonden uit Laos en Cambodja worden trouwens naar Hanoi vervoerd om daar in een pan te belanden.
Op zo'n 4 uur rijden van Hanoi ligt de Baai van Ha Long, de toeristische attractie van Vietnam. En terecht!
In deze baai vind je ongeveer 2000 vreemd gevormde rotsen die uit de zee rijzen. Een aantal van deze rotseilandjes hebben grotten waar je met een bamboe bootje naar toe kunt varen. Prachtig!
Hanoi heeft mijn hart veroverd, een sfeervolle stad met zeer vriendelijke mensen, die je zeker moet bezoeken als je in Vietnam bent.
Morgen vliegen we naar Bangkok en is het eind van onze reis in zicht!

1. Christine&Frans:
    24 september 2016
    Jullie verhalen komen ons erg bekend voor. Wij hebben een soortgelijke reis gemaakt. Veel scooters in Hanoi maar helaas ook de honden. We hebben ook 24 uur doorgebracht op een boot in Halong Bay. Jammer dat jullie vakantie er bijna opzit en we zullen jullie verslag missen. Nu hebben we gelukkig Ell&Mathilde nog. Et c'etait Beau temps en France. Soleil et temperatures tres agreable.
  2. Gaelle:
    25 september 2016