Oud- en nieuw Sukhothai, twee uitersten

23 juli 2016 - Sukhothai, Thailand

Een van de mooiste archeologische sites van Thailand is het oude Sukhothai, gebouwd in 1250, en pas enkele jaren geleden uitgegraven.
Tempelresten met prachtige Boeddhabeelden  in een uitgestrekte vallei van 32 km2, die moeilijk in een dag te belopen is. Vandaar dat we op gehuurde fietsen door het mooie park van de ene Wat naar de andere fietsen.
Bij binnenkomst valt je meteen een enorme tempel op, de Wat Mahathat, een grote hoeveelheid verweerde stenen, waarop een zwart met wit Bhoeddhabeeld, omgeven door pilaren. Erom heen vind je kleinere tempels en chedi's.
Wat een pracht!
Verder fietsend, langs vijvers met lotusbloemen, palmbomen en een prachtige oude bodhiboom, kom je al gauw bij de Wat Sa Si, die ook de moeite van het bekijken waard is. 2 kilometer ten noorden van het historische park vind je de Wat Si Chum met een enorme Boeddha, ook niet mis.
Na een dagje tempels, bhoeddha's, zwetend trappen op de voor ons te kleine fietsen waren we wel aan een drankje toe en daarvoor moet je naar het nieuwe Sukhothai, dat op 12 kilometer van de oude stad ligt, waar hotels en restaurants de vele toeristen van alle gemakken voorzien.
Toevallig waren we er op zaterdag, de dag van de wekelijkse avondmarkt. Heel Sukhothai loopt dan uit, eet, flaneert, doet inkopen, kijkt naar de verschillende Thaise dansoptredens of naar een voetbalwedstrijd op een enorm scherm buiten, zittend op de grond of op scooters.
Wat een contrast met de rust van het oude Sukhothai!

1. Gaelle:
    25 juli 2016
    Ca a l'air très joli!!!!!bisous!xxx
  2. Katell:
    26 juli 2016
    Magnifique!!!
  3. Annick:
    27 juli 2016
    Ca a l'air magique,je book!
  4. Ell en Mathilde:
    27 juli 2016
    Ziet er prachtig uit. En mooie foto's!