Nanjing

21 juli 2015 - Nanking, China

Nanjing, de vroegere hoofdstad van China tijdens het Ming tijdperk, wordt niet door veel toeristen bezocht, maar is toch de moeite van een bezoekje waard. De stad ligt aan de Yangtze rivier, heeft enkele zeer grote, mooie parken met tempels en de Ming-stadsmuur. Deze 35 km lange muur is de langste stadsmuur ooit ter wereld gebouwd en twee derde staat nog overeind. Wij hebben het Zhongshan Mountain National Park bezocht, een immens groot park met het mausoleum van Dr. Sun Yat-sen , de vader van het moderne China en het graf van Zhu Yuanzhang, de eerste keizer van de Ming dynastie. We hebben uren door het park gelopen om bij de monumenten en de stadsmuur te komen; ons ontelbare treden omhoog gesleept om het graf te zien om badend in het zweet maar voldaan weer af te dalen. Daarna met de metro naar het Xuanwu meer, een enorm meer in een nog groter park, waar iedereen een beetje verkoeling zoekt. Verbazend om te zien hoe de Chinezen hun slachtoffers herdenken bij  de Memorial Hall of the Nanjing Massacre, ter nagedachtenis van de 30.000 Chinezen van Nanjing die in 1937 door de Japanners vermoord zijn. Zij maken er een familie-uitje van; vader, moeder met één kind natuurlijk, opa en oma iedereen loopt urenlang respectvol rond, af en toe wat etend zittend op een bankje of op de grond. Er heerst rust ondanks die vele mensen.  De Avant-garde boekhandel is ook een must als je in Nanjing bent. Deze mammoet boekwinkel, gevestigd in een schuilkelder heeft enkel boeken in het Chinees, maar de ambiance en het decor alleen maken dit bezoekje de moeite waard. Studenten en literatuur liefhebbers roemen de grote collectie boeken en brengen hier uren door met lezen en studeren. Af en toe zie je iemand met het hoofd op één van de leestafels slapen! ( interessante lectuur of vermoeid?). Je kunt hier de hele dag lezend doorbrengen, een stapel boeken meenemen naar de leestafels en aan het eind van de dag alles inleveren en met je hand op je portemonnaie naar huis gaan. Het grote kruis dat aan het plafond van de winkel hangt staat voor: " lezen is een religie". 's Avonds slenteren en shoppen veel jongeren in de shopping plaza, alweer enorm en je staat te knipperen met je ogen als je dit voor het eerst ziet. De mooiste winkels, met Europese prijzen, veel restaurants en fastfood ketens, die we allemaal mijden natuurlijk!

1. Katell:
    22 juli 2015
    chouette!!!! Amusez vous et faites attention à vous!