Trans Mongolië Express Moskou- Irkutsk

4 juli 2015 - Moskou, Rusland

Om 13.50 uur is het dan eindelijk zover:de Trans Mongolië Express vertrekt met ons aan boord. Wagon 9 bed 5 en 6; we delen deze  4 persoons coupé met 2 gezellige Friese dames Fokje en Anna.
Vier dagen non-stop in de trein, met af en toe een 20 minuten stop, zodat je proviand in kunt slaan. Yaroslavl, Balezino, Perm, Ekaterinburg,Ishim, Omsk, Novosibirsk,  Krasnoyarsk, Irkutsk. Op de stations vrouwen die hun producten aan de man proberen te brengen: aardbeien, bessen, lente-uitjes, komkommers, tomaten, pannenkoeken, ijs etc, in kinderwagens, plastic tassen, dozen. Onze maaltijden maken we zelf klaar en bestaan uit soepjes en noedels, bereid met kokend water uit de samovar die in iedere treinwagon aanwezig is. Het was de eerste avond wel even puzzelen om de bedden opgemaakt te krijgen en wie als eerste gebruik ging maken van de " badkamer", een zeer kleine WC, waar je behalve je behoefte ook je afwas moet doen,jezelf een beetje probeert op te frissen en je tanden te poetsen in een rijdende, schokkerige trein. Dit is het Russische treinleven! De onthaast fase treedt in. We kletsen, lezen, " koken", doen de " afwas" en drinken een biertje in de bar. Iedere coupé heeft een " provodnitsa" die alles regelt en in de gaten houdt. Onderweg zie je een groot verschil tussen de steden waar alle luxe aanwezig is en het platte land waar gammele, slecht onderhouden houten huisjes met moestuintjes en 1 of 2 koeien afgewisseld worden door kilometers lange bosgebieden met de mooiste wilde bloemen en planten. Buiten de steden zijn er vaak geen geasfalteerde wegen, maar zand en klei weggetjes, die als het regent veranderen in modderpoelen. Daar lijkt het leven meer op overleven. Na 4 dagen "treinen" zijn we nu in Irkutsk aangekomen.

1. Katell:
    4 juli 2015
    wow! Ca a l'air super!!!!!! Merci de nous faire voyager avec vous