Haikou

9 augustus 2015 - Haikou, China

De 16 uur durende busreis van Kanton naar Haikou was een hele belevenis. We dachten in een gewone bus terecht te komen, maar in plaats daarvan kregen we 2 minibedjes in een slaapbus! Half zittend slapen dus of in foetushouding. Onderweg een plas- en eetstop in Kaiping. Het toiletgebouwtje, eigenlijk meer een krot, bestond uit halfhoge muurtjes. ( voor Chinezen half hoog en voor ons kuithoogte) met tussen iedere twee muurtjes een gat in de grond, waar de dames gezellig samen hun behoeftes deden. Heel vriendelijk wenkend nodigden ze mij uit; maar hoe doe je dat: eerst hurken ( ja, ik heb het even afgekeken), dan met één hand je broek losknopen, met de andere hand het muurtje vasthouden, al hurkend je broek weer ophoog doen, zodat het toch allemaal een beetje discreet gebeurt en dan een pan met water vullen en doorspoelen! Een hele onderneming en niet voor herhaling vatbaar.                      Om half twee 's nachts was er opeens veel beweging in de bus, de lichten gingen aan, de muziek luid en iedereen deed als de weerlicht zijn schoenen aan ( die moet je bij het binnengaan van de slaapbus uitdoen en in een plastic zakje aan het voeteneind van je bedje leggen) en naar buiten! Na een paar geschreeuwde commando's van de chauffeur, stonden we in een mum van tijd in een lange rij twee aan twee om de boot op te gaan die ons naar het eiland Hainan ging brengen. Na 2, 5 uur varen waren we in Haikou de hoofdstad.                                                                                                Tja, en als je het dan over een eiland hebt, denk ik aan de grootte van Terschelling of Texel, maar Hainan is met zijn 33000 m2 bijna net zo groot als Nederland ( 41000 m2) en er wonen 9 miljoen mensen! Haikou alleen al heeft 3 miljoen inwoners en is een zeer grote stad. Je moet dus een keuze maken uit al het moois dat er te zien is. Wij vinden het Hainan Museum een aanrader; de geschiedenis van de etnische minderheden en de 20e eeuw met de nadruk op het verzet tegen de Japanse bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een derde van de mannelijke bevolking van het eiland werd door de Japanners gedood.                                                          Een uurtje bussen voor 30 cent en je bent aan het strand dat vooral aan het einde van de dag druk bezocht wordt door de lokale bevolking. Vader, moeder en dat ene kindje en vaak nog oma mee die op de kleine past. De vrouwen dragen hier badpakken met rokjes, het liefst in felle kleuren en lopen bijna allemaal met een parasol, ook in de stad trouwens! Massaal gezwommen wordt er niet, maar er spetteren wat mensen in de zee. Ook hier grote shoppingmalls met alle luxe, die je maar kunt bedenken en als je dan de achteraf straatjes inloopt de gewone Chinees die hard moet werken voor een paar yuan en de groente die hij verbouwt probeert te verkopen. Na een paar interessante, warme dagen en in een leuk hotel gaan we met de hoge snelheidstrein naar Sanya, helemaal in het zuiden van Hainan op zo'n 288 km van Haikou.

1. Katell:
    15 augustus 2015
    Hihihi! Et j'adore les maillots!