Pakse, uiitvalsbasis voor het Bolaven plateau en de Wat Phou

12 augustus 2016 - Pakse, Laos

We waren blij om Vientiane achter ons te laten en verheugden ons op een meer landelijke omgeving in het zuiden van Laos.
Dit keer met de nachtbus en weer een hele onderneming. We werden met een busje naar het busstation gebracht, waar onze dubbeldekker klaar stond: schoenen uit voor het betreden van deze "tempel" en dan je tweepersoons bed in, dat voor Aziatische begrippen ruim, maar voor ons meer een twijfelaartje was en bovendien aan de korte kant. We lagen net, de bus kwam in beweging en opeens was er een behoorlijke rookontwikkeling op de bovenste verdieping.
Paniek in de tent!
Er bleek kortsluiting te zijn bij de airco 2 bedden achter ons. Alle lichten gingen uit, de chauffeur rende heen en weer als een kip zonder kop en zette uiteindelijk het bovenluik open zodat de rook kon ontsnappen. Om de stank wat te neutraliseren ging hij daarna met een spray rond.
Kun je het je voorstellen: rook, de stank van verbrand plastic vermengd met een sinaasappel luchtje. Enfin, gerepareerd wat er te repareren viel en op weg. De brandlucht bleef nog lang hangen, maar we zijn heelhuids in Paksé aangekomen.
Deze stad zelf heeft niet zoveel te bieden, behalve de vele hostels en enkele goede eettentjes, maar is een goede uitvalsbasis voor het Bolaven plateau en de Wat Phou.
De volgende dag zijn we  met nog 4 andere toeristen, waaronder 2 Fransen, Beatrice en David, in een mini bus op weg gegaan naar het Bolaven plateau.
Watervallen, thee- en koffieplantages gezien en schilderachtige dorpjes met verschillende ethnies bezocht. Het was een hele mooie tocht, maar het leek ons leuker om voor de volgende dag zelf iets te regelen voor de Wat Phou.
David en Beatrice hadden hetzelfde idee en we hebben met ons viertjes voor de volgende dag een tuk tuk geregeld. Een leuke rit, in de open lucht, wind in je haren en af en toe een spetter, want ja, we zitten ten slotte in het regenseizoen.
De Wat Phou, een pareltje, is de wieg van de khmer beschaving, gebouwd ver voor de stichting van Angkor. Het is een kleine maar de belangrijkste en interessantste archeologische site van Laos.
Het hele plaatje klopte: Tempelresten in mooi zwartbruine kleuren, omgeven door bergen en een weelderige vegetatie!
Het is zeker de moeite waard om een busje te pakken naar het zuiden van Laos en in alle rust hier enkele uren rond te dwalen en te genieten van dit alles.
Béatrice et David, chouette de vous avoir rencontré à Paksé et d'avoir visité la région ensemble.
A bientôt à Amsterdam!

1. Faye Blake:
    20 augustus 2016
    Mooi foto's! Wat een leuk gebied. Ik heb een collega die net de grens overging van Cambodja na Vietnam - ik weet niet of zij verder omhoog gaat maar misschien kom je haar tegen:) Evelyn uit Indonesia;)
  2. Gaelle:
    20 augustus 2016
    WoW, ca a l'air super joli!!!bisous
  3. Katell:
    21 augustus 2016
    Ah le Laos... Hahaha! Profitez!!!