Een onverwachte uitnodiging in Bukhara!

25 augustus 2018 - Bukhara, Oezbekistan

De reis van Samarkand naar Bukhara met de Afrosiyob duurde 2.40 uur en we reden met een gemiddelde snelheid van 256 km per uur.
Dat is wel iets anders dan een minibusje!
Bukhara was in de 9e en 10e eeuw zeer belangrijk als bedevaartplaats en door zijn ligging op de Zijderoute. Sommige van de 150 koranscholen (madrassa's) en de ongeveer 300 moskeeën uit die tijd zijn er nog.
Ons hotel ligt midden in het centrum van de oude stad, een minuut lopen van een vijver omringd door madrassa's en terrasjes. Er hangt hier een heel andere sfeer dan in Samarkand en voor het eerst komen we veel toeristen tegen.
We dwalen door de oude stad en bezoeken ondermeer de Kalon moskee, de prachtige Mir-I-Arab madrassa, waar nog les gegeven wordt, de Kalon minaret, het icoon van de stad en de Ark, een citadel met zijn indrukwekkende hoge muren, gebouwd om de stad te verdedigen, bazaars en vele andere monumenten.
Allemaal even mooi!
Jammer dat in veel madrassa's souvenir winkeltjes huizen. We zijn ook door de joodse wijk gelopen, die er verloren uitziet en slecht onderhouden is, op zoek naar de synagoge! Dit is een deel van de oude stad waar je weinig of geen toeristen tegenkomt!
De laatste dag wilden we 's ochtends wat gaan drinken op één van de terrasjes maar alles was afgesloten. Overal stonden lange tafels met witte tafelkleden en voor één van de madrassa's een podium met rijen stoelen.
Van alle kanten kwamen mooi geklede mensen aan, vaak in klederdracht, die op de stoelen werden geplaatst. We besloten om even te blijven kijken.
Het werd drukker en drukker en er was veel politie op de been. Na wat foto's gemaakt te hebben werden we door een agent uitgenodigd om deel te nemen aan het feest en mochten we het afgebakende gedeelte op en kregen zelfs stoelen aangeboden.
Hij legde uit dat het een regionaal feest van Bukhara was en dat één keer per jaar de regering iets voor de arme bevolking deed.
In afwachting van de ministers en senatoren was er muziek en dans en we begrepen toen pas dat de rijen stoelen bezet waren door die " arme" mensen; erom heen scholieren in klederdracht met ballonnen en de beter gesitueerden.
Om 12 uur precies, na zo'n 3 uur lange zit in de zon, kwamen er zwarte, ministeriële  auto's voorgereden en gingen de hoornblazers uit hun dak.
De ministers, senatoren en hun lijfwachten werden met luid gejuich onthaald en daarna begonnen de toespraken.
Dit alles werd met een drone gefilmd door de Oezbekistan 24 TV.
Hierna werden de cadeaus aan de "armen" uitgedeeld. Bijna iedereen kreeg een elektrische oven, bloemen en een oorkonde en sommigen zelfs een gasfornuis!
Je zult maar niets te eten hebben....
De organisatoren waren trots dat er toeristen waren en stelden ons voor aan één van de ministers, die ons welkom heette en we werden geïnterviewd door de staats TV en de radio. Daarna legde een senator, zijn naam ben ik vergeten, ons uit dat de president dit jaar 210 gezinnen uit Bukhara hielp met een oven, zodat ze een "better life" kregen.
Voor al die gezinnen en de officials werd hierna een gratis maaltijd aangeboden. De minister nodigde ons uit aan zijn tafel om mee te eten: plov (pilaf) met rundvlees, het nationale gerecht van Oezbekistan, fruit, allerlei soorten gebak en flessen frisdrank.
Een hele leuke en onverwachte ervaring!

1. Katell:
    28 augustus 2018
    Quelle histoire! Ca a du être une super expérience! Vos photos sont magnifiques!!!! Profitez bien et des énormes bisous!
  2. Faye:
    28 augustus 2018
    Wat een mooi stad! Prachtige fotos. The unexpected joys of travel!
  3. Annick:
    28 augustus 2018
    Quelle aventure! C’est ca voyager, on a toujours de belles surprises! Supers belles photos! Xxx
  4. Zelda:
    28 augustus 2018
    You're the Famous Tourists now! People will be asking you for your autograph.
    Were you offered a gascooker to take with you? ;-)
    What a wonderful and varied journey full of surprises.
  5. Loes Chevalier:
    29 augustus 2018
    We had to refuse the gascooker; to much stuff already!! 😀
  6. Josee:
    29 augustus 2018
    Wat een fantastisch verhaal 😆
  7. Loes Chevalier:
    30 augustus 2018
    Merci voor de leuke reacties!
  8. Gaelle:
    30 augustus 2018
    Wow, trop marrant! Ça a du être super impressionnant!!! Bonne continuation! Mille bisous d’Agadir! Xxx
  9. Loes Chevalier:
    XXX