Nanshan tempel en Chinese aanpak van illegale bouw.

18 augustus 2015 - Sanya, China

Vandaag de Nanshan tempel bezocht op 50 km afstand van Sanya. Met de lokale lijnbus duurt het anderhalf uur en met een Chinese vertaling van de vraag of "deze bus naar de Nanshan tempel gaat" is het prima gelukt. Deze tempel staat vlak bij de zee en maakt deel uit van een groot complex met meerdere tempels en het indrukwekkende Kwanyin standbeeld, dat in zee staat en met zijn hoogte van 108 meter, nog groter is dan het Vrijheidsbeeld van New York. Je wordt met elektrische treintjes van de ene plek naar de andere gereden, want lopen is geen optie omdat de afstanden te groot zijn en het bovendien veel te heet is. China is een communistisch land en als je lid van de Partij bent kun je geen geloof aanhangen. Sinds er "vrijheid van godsdienst is" zijn veel Chinezen fanatiek met hun geloof bezig. Op deze plek, die 60.000 mensen tegelijk kan ontvangen, hebben de Boeddhisten het wel heel groots aangepakt. De Nanshan tempel en het Kwanyin standbeeld zijn omgeven door zeer goed onderhouden tuinen en wegen, kleinere tempels, restaurants en winkeltjes. "Boeddhisten business"!! Een pagode is in aanbouw en men hoopt dat deze plek een soort van pelgrimsoord wordt. Bij terugkomst in de straat van ons hotel zagen we veel politie en militairen. De straat lag vol met glasscherven, stukken beton, hout en we dachten dat er een bom ontploft was of er een gasexplosie was geweest, vooral na al het nieuws over Tianjin! Gelukkig was dat niet het geval, maar de lokale autoriteiten van Sanya hadden besloten om alle illegale gebouwen die om ons hotel heen stonden af te breken. Ramen werden kapotgeslagen, inboedel naar buiten gegooid en met grote machines werd op de muren ingereden. Sommige bewoners en eigenaren van de winkeltjes stonden beduusd, verdrietig en gelaten toe te kijken.Een grote puinhoop met het gevolg dat er in ons hotel geen elektra meer was, dus ook geen airconditioning! We hebben eerst wat rondgewandeld, maar tegen 23 uur hoorden we dat we beter een ander hotel konden gaan boeken omdat de elektra niet meer aangesloten werd. Maar hoe? Pakken in het donker? Een hotel zoeken zonder internet? De hitte was ondraaglijk en Jean-Pierre is op een gegeven moment op pad gegaan om een ander hotel te zoeken en gelukkig gevonden! Hij heeft meteen een kamer geboekt en mij opgehaald. Met onze toilettasjes onder de arm zijn we naar het andere hotel gegaan. De rest van de bagage hebben de volgende ochtend opgehaald. We hebben de indruk dat het hotel ook niet aan alle eisen voldeed, want de elektra wordt niet meer aangesloten! Wij zitten nu weer in een ander, leuk hotel met een heerlijke tuin en hebben een groot balkon, waar de was al te drogen hangt!!!!!!!

1. Ell en Mathilde:
    19 augustus 2015
    Hallo Loes en Jean-Pierre,

Wat laten jullie ons genieten van jullie mooi verhaal en schitterende en bijzondere en soms heftige foto's.
    Je zult bij thuiskomst je huiskamer lamp maar vinden
    op straat, en nog erger je huis plat, afschuwelijk.
    Maar er zijn ook veel leuke dingen, je zult maar schommelend
    je bed in stappen, erg leuk.
    En nog leuker is om zoveel moois te mogen zien en beleven.
    Lieve mensjes, wij wensen jullie nog heel veel plezier.
    Groetjes,
    Ell en Mathilde
  2. Gaelle:
    19 augustus 2015
    C'est super joli!!!!!!!!comme dans le film!!!c est bon les escargots??haha!!!et votre hotel est tjs en place!??bisous!!