Khiva, één van de drie mooiste steden op de Zijderoute in Oezbekistan!

27 augustus 2018 - Khiva, Oezbekistan

Van Bukhara wilden we met een taxi naar Khiva, ooit een belangrijke stad op de Zijderoute. Dit is de snelste, maar niet de goedkoopste manier om de 463 km door de woestijn af te leggen.
Op het laatste moment hebben we een Japans meisje gevonden die ook naar Khiva wilde, zodat we de prijs van de taxi konden delen.
De eerste anderhalf uur was de weg verschrikkelijk: gaten, hobbels en niet altijd geasfalteerd. We werden heen en weer geschud en het deed mij denken aan een rit in de Gobi woestijn met Jean-Pierre en Katell, 5 jaar geleden waar ik doodziek werd en mijn navel met duct tape afgeplakt werd om de misselijkheid te stoppen.
Je kunt het geloven of niet maar het heeft gewerkt!
Sinds die tijd neem ik altijd een rolletje mee op reis en net toen ik dacht dat ik het nodig zou hebben kwamen we uit op een goede 4-baans snelweg en reden we met een snelheid van 140 km verder naar Khiva.
De chauffeur reed, zoals iedereen daar, nogal roekeloos: bellen, rechts inhalen en zigzaggen waar ik best wat zenuwachtig van werd.
Tegen een uur of vier werden we bij ons hotel afgezet; blij dat we het er heelhuids van afgebracht hebben!
Aan het eind van de middag wandelen we door de oude geheel ommuurde stad naar de Kalta Minor, die de hoogste minaret had moeten worden, maar nooit is afgebouwd. We eten iets op het dakterras van een restaurantje, zien de zonsondergang en proeven de sfeer van de stad.
De volgende dag kopen we bij de Westpoort een kaartje, waarmee je bijna alle bezienswaardigheden kunt bezoeken en die 2 dagen geldig is. We kunnen dus alles op onze dooie gemak bekijken.
We bezoeken de Juma moskee met zijn 212 houten en mooi versierde pilaren, het Khuna Ark paleis, waar de Khan woonde, de 45 meter hoge Islam Khodja Minor minaret met zijn schitterende blauwe, witte en turquoise tegels, het Tash Hauli Palace, het Mausoleum van Pakhlavan Mahmoud, de heiligste plek van Khiva, waar Pakhlavan Mahmoud, de beschermheilige van Khiva wordt geëerd en de bazaar.
Allemaal even mooi en indrukwekkend!!
Tussendoor een lekker koud drankje op een terrasje want het is heet (een heel andere warmte dan in de andere Oezbeekse steden) en erg druk overdag.
Bussen vol toeristen worden 's ochtends afgezet om tegen het eind van de middag weer opgepikt te worden.
Als de dagjesmensen Khiva verlaten hebben is de stad uitgestorven en is er niets meer te beleven, maar dan wordt de stad pas mooi en een beetje van ons: zo goed als lege, straatjes waar je af en toe een fietser of een overnachtende toerist zoals wij tegenkomt en waar we rustig van de zonsondergang kunt genieten.
Na 3 dagen gaan we met de nachttrein, waar we een 2-persoons slaapcoupé hebben gereserveerd, terug naar Tashkent. In de hoofdstad brengen we een laatste dag door en verlaten dan de volgende dag Centraal-Azië en vliegen van Tashkent naar Bakoe, in Azerbaijan.

1. Katell:
    30 augustus 2018
    Toujours aussi chouette de lire vos aventures! J'ai hate de voir les photos de Khiva!
  2. Loes Chevalier:
    30 augustus 2018
    Merci Kat! Elles sont juste postées!
  3. Gaelle:
    30 augustus 2018
    Génial, super jolies les photos!!!! Énormes bisous et à très vite! Xxx
  4. Faye:
    30 augustus 2018
    Prachtige stad. Net ontdekt dat ik iemand ken die in Tashkent werkt! Misschien kom je haar tegen:)
  5. Loes Chevalier:
    Wie weet.........
  6. Annick:
    31 augustus 2018
    Wouah, super Beau, les couleurs...bonne route xxx
  7. Loes Chevalier:
    31 augustus 2018